Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat te doen met sproei kater?

  • Nancy

    Wij hebben een groot probleem met 1 van onze katten, een 6 jarige Brit.

    We hebben 5 katten en 2 kleine hondjes. 1 van onze katten is blijkbaar niet gelukkig in de groep en laat dit blijken door sproei gedrag te vertonen.

    We hebben medische oorzaken laten uitsluiten, dus het is puur het gedrag.

    Hij is vroegtijdig gecastreerd, heeft ook niet altijd gesproeid, maar de laatste 2/3 jaar dus wel. Niet met regelmaat, maar het blijft vervelend.

    We wonen in een ruim huis, waar hij alle mogelijkheden heeft, kan zelfstandig via een kattenluik naar buiten en kan in alle kamers een eigen plekje zoeken.

    Hij is angstig voor de hondjes en blijft daarom graag boven. 's Avonds zijn de hondjes wat rustiger en komt onze kat ook beneden, maar blijft allert. Ook zie ik dat 1 van onze andere katten hem probeert te intimideren. Ze vechten niet, maar je ziet duidelijk dat er een bepaalde strijd tussen die 2 is, als ze beiden in de kamer lopen.

    Wat ook opvallend is dat hij echt zijn dingen probeert te beschermen. Als hij bijv. snoepjes krijgt en er komt een andere kat te dichtbij, begint hij te grommen. Alle andere katten doen dat niet en eten rustig door.

    Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Als hij sproeit tegen de ramen, vind ik het niet zo'n probleem, dat kan gemakkelijk opgeruimd worden en dat ruik je dan ook niet meer. Maar hij doet het soms ook tegen muren en nieuwe meubels……

    Het is verder een super lieve en aanhalige kat. Doet geen vlieg kwaad en houdt heel erg van aandacht (van mensen).

    Wie heeft een tip hoe dit verholpen kan worden??

  • mary.quarlesvanufford@gmail.com

    Het is moeilijk om hier van een afstand iets over te zeggen, zonder de situatie echt te zien, bedoel ik. Wat ik begrijp is dat je medische oorzaken hebt uitgesloten door urine- onderzoek en lichamelijk onderzoek? Sproeien kan nl. ook door pijn komen, behalve natuurlijk van problemen met de urine wegen.

    Er zijn een paar dingen die ik me afvraag en waar je naar zou kunnen kijken: waar is het sproeien begonnen? Je schrijft dat hij het tegen de ramen doet, kan hij buiten andere katten zien en zo ja zijn dit dan eigen katten of vreemde katten?

    Als het vreemde katten zjn, zou je de ramen af kunnen plakken en liever nog, ervoor zorgen dat die katten niet meer in de tuin komen.

    Maar hij doet het ook tegen bijv. nieuwe meubels. Die zou je in kunnen spuiten met Feliway, zodat er een kattengeurtje aan komt dat vertrouwen geeft. Ook zou je er een dekentje van je kat over kunnen leggen. Zijn eigen geur zit er dan al aan, zodat hij die niet d.m.v. sproeien hoeft af te zetten.

    Het lijkt alsof er in je kattengezin meerdere sociale groepen zijn. Katten van eenzelfde sociale groep wassen elkaar, slapen bij elkaar, liggen bij elkaar(met kopjes naar elkaar gericht). Katten die niet tot dezelfde sociale groep behoren, zijn niet bereid om belangrijke voorzieningen zoals eet- en drinkplekken, kattenbakken, rustplekjes etc. met elkaar te delen. Je zou kunnen kijken naar uitbreiding van deze voorzieningen. Kijk vooral ook naar plekjes op hoogte. Katten leven drie dimensionaal, kunnen dan goed hun territorium overzien. Houd bij deze plekjes wel rekening met voldoende toegangen ertoe, dat niet de ene kat de ander klem kan zetten.

    Dit zijn wat dingen die je zou kunnen proberen, maar omdat ik de situatie niet echt gezien heb en ik nog heel vragen heb om echt goed te beoordelen wat er aan de hand is, is dit slechts een begin. Mocht dit niet helpen, dan raad ik je aan om een kattengedragsdeskundige/therapeut in te schakelen, die ter plekke kan kijken hoe je kat het beste geholpen kan worden.

    Mary Quarles van Ufford, www.katwaardig.nl

  • Tanja_

    Stel deze vraag ook eens op kattenprikbord, daar zitten veel mensen die advies kunnen en willen geven.

    Ik heb zelfs ook een britje maar kom hier niet zo vaak omdat er eigenlijk zelden een bericht geplaatst word.

    Wel jammer want brittjes zijn zo verschrikkelijk lief en bijzonder.

    Groetjes Tanja