Wij hebben een groot probleem met 1 van onze katten, een 6 jarige Brit.
We hebben 5 katten en 2 kleine hondjes. 1 van onze katten is blijkbaar niet gelukkig in de groep en laat dit blijken door sproei gedrag te vertonen.
We hebben medische oorzaken laten uitsluiten, dus het is puur het gedrag.
Hij is vroegtijdig gecastreerd, heeft ook niet altijd gesproeid, maar de laatste 2/3 jaar dus wel. Niet met regelmaat, maar het blijft vervelend.
We wonen in een ruim huis, waar hij alle mogelijkheden heeft, kan zelfstandig via een kattenluik naar buiten en kan in alle kamers een eigen plekje zoeken.
Hij is angstig voor de hondjes en blijft daarom graag boven. 's Avonds zijn de hondjes wat rustiger en komt onze kat ook beneden, maar blijft allert. Ook zie ik dat 1 van onze andere katten hem probeert te intimideren. Ze vechten niet, maar je ziet duidelijk dat er een bepaalde strijd tussen die 2 is, als ze beiden in de kamer lopen.
Wat ook opvallend is dat hij echt zijn dingen probeert te beschermen. Als hij bijv. snoepjes krijgt en er komt een andere kat te dichtbij, begint hij te grommen. Alle andere katten doen dat niet en eten rustig door.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Als hij sproeit tegen de ramen, vind ik het niet zo'n probleem, dat kan gemakkelijk opgeruimd worden en dat ruik je dan ook niet meer. Maar hij doet het soms ook tegen muren en nieuwe meubels……
Het is verder een super lieve en aanhalige kat. Doet geen vlieg kwaad en houdt heel erg van aandacht (van mensen).
Wie heeft een tip hoe dit verholpen kan worden??