Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onze Quinto is overleden aan FIP

• Fiona

Hallo allemaal,

Ik zag jullie discussie over FIP en HCM.

Nu ben ik geen fokker maar een liefhebber van katten en dan vooral van de brit.

Over HCM weet ik alleen dat dat een test kan uitwijzen of een kat op dat moment HCM heeft.

En dat je meerder malen moet testen voordat je er een beetje van uit kunt gaan of je poes of kater er aanleg voor zou kunnen hebben.

Op de vraag of dit getest zou moeten worden kan ik alleen maar zeggen, absoluut!

Zeer zeker als fokker zijnde.

Naar mijn idee zou een fokker op alles wat mogelijk is moeten testen.

Dit om er een stuk zekerder van te zijn dat je alles hebt gedaan wat kon om te zorgen dat een kitten zo gezond mogelijk naar de nieuwe eigenaar gaat.

Over Fip weet ik iets meer.

Dit omdat wij zelf binnen 5 weken onze 2 britten van 23 weken en 1,1 jaar hebben verloren aan FIP.

Het heeft ons veel verdriet gedaan!

Wij wilden namelijk in de toekomst wel weer 2 britten in huis.

Alleen wisten wij niet hoelang we daarmee moesten wachten ivm eventuele incubatietijd.

Wij hebben veel rondgevraagd en rondgebeld.

Wat ons verteld is door onze eigen dierenarts en door iemand van de Universiteit in Utrecht is het volgende:

Volgens de laatste statistieken gaat men er vanuit dat FIP niet besmettelijk is.

Het corronavirus waardoor FIP ontstaat wel!

Alleen zal een kat FIP kunnen ontwikkelen als het imuumsysteem van de kat een defect heeft.

Alle katten komen ergens in hun leven in aanraking met FIP, alleen zullen enkele katten hier problemen mee krijgen, het merendeel dus niet.

Ook is ons verteld dat als wij nieuwe kittens in huis zouden krijgen zij geen verhoogd risico hebben om FIP te ontwikkelen.

Gelukkig is dit voor ons een hele opluchting geweest.

Overigens hebben wij wel een aantal maanden gewacht voordat wij nieuwe kittens in huis wilden.

Dit alleen al omdat het voor ons gevoel niet goed zou zijn.

We hadden even tijd nodig om alles te verwerken en de rust weer een beetje in huis te brengen.

Nu verwachten wij 6 september onze nieuwe aanwinsten en wachten met smart op hen.

Even over met een vinger wijzen naar fokkers die fip hebben of gehad hebben;

Zij kunnen er niets aan doen, het is iets wat je overkomt en waar je niets tegen kunt doen.

Helaas nog niet in ieder geval, ik hoop dan ook dat er ooit iets wordt uitgevonden tegen het corronavirus!

Ik wilde dit alleen even kwijt omdat wij er zelf mee te maken hebben gehad!

En daabij iedereen die het ooit overkomen is een hart onder de riem te steken!!!

Groetjes Fiona

• Ria

Hallo Fiona,

Ik ben blij met je bericht en hoop dat je nieuwe britje(s) jullie

veel plezier geven,want niets is erger,als zulke jonge dieren te

moeten verliezen.Stress is een belangrijke oorzaak die het

coronavirus doet ontwikkelen.Daarom wordt er ook zo vaak gezegd,dat het beter is om twee kittens uit hetzelfde nest te kopen.Natuurlijk is dat geen noodzaak,maar wel aan te raden,

vooral als er overdag niet altijd iemand thuis is.Ik hoop dat de

mensen die dit op deze pagina hebben aangekaard,dit lezen

wat je hebt geschreven,omdat zij ook nog een poes in huis hebben en daarom echt niet direct weer een kitten in huis moeten

nemen.Het coronavirus is niet door mensen over te brengen,

daar waar geen katten meer zijn,kun je volgens de dierenartsen

met een twee weken al weer een nieuw kitten in huis halen,na

alles goed ontsmet te hebben.Ik was dan ook heel verbaasd,dat

een fokker hen gelijk kittens aanbood,die al na 1 week het nest

mochten verlaten.Deze fokker zat waarschijnlijk met haar kittens in haar maag?!!!

Ria

• marina Louw

Nee ik zou het echt niet weten. Ik heb nu pas een klein brit korthaartje. Maar het beestje zit gewoon goed in haar vel. dat zie je gewoon. Was ook heel sociaal opgevoed. Kindjes, hondjes, in de huiskamer, geen benz. Ik heb haar ook pas met 13 weken gekregen. We weten ook niet zeker of dat de oorzaak is geweest,maar het was wel heel toevallig. Deze brit is bij 8 andere katten binnengekomen. Blazen als de beste maar de andere dachten trut en liepen gewoon weer verder. Wat dat betreft heb ik thuis ook geen stress toestanden. O ja ik heb haar ook zelf opgehaald. Ik heb het idee dat het katje dan al een beetje naar je ruikt. Je hoort wel van fokkers die zelf het katje brengen om dan gelijk te kijken hoe het gaat. IK hoor nog wel van je als je wat meer wilt weten.

Groetjes Marina

• marina Louw

Nou dat van die fokker vond ik ook heel erg raar………

Ze zou toch beter moeten weten…………

• Gebkje

Hoi,

Eerst wil ik even zeggen dat ik enorm met jullie meeleef.

Mijn eerste brit heb ik ook moeten verliezen aan FIP. Het is echt verschrikkelijk hoe ik m'n lieveling in een paar dagen zo achteruit heb moeten zien gaan.

Het is nu ruim 1,5 geleden gebeurd, maar het doet me nog steeds veel pijn als ik eraan denk hoe hij daar ziek op de bank lag.

De dag dat ik hem in liet slapen heb ik hem beloofd dat het eerste kitten dat hier geboren zou worden naar hem vernoemd zou worden. Diep in m'n hart hoopte ik dan ook op een zwart britje. Net zoals m'n Colin.

Afgelopen vrijdag was het dus eindelijk zover. 1 klein blauw katertje draagt de naam Colin en z'n 3 kleine zusjes dragen Colin-achtige namen.

Mijn geluk kon helemaal niet meer op toen ook m'n andere poes die dag 4 mooie kittens op de wereld zette. Helemaal toen er een zwart poesje kwam met medallion (wit vlekje)

Helaas heb ik hiermee m'n Colin niet terug, maar het voelt wel lekker.

Maar ik dwaal af geloof ik… ;) Ik wil jullie in ieder geval heel veel sterkte wensen met het verlies van Quinto.

Groetjes,

Gebkje