Hallo allemaal,
Ik zag jullie discussie over FIP en HCM.
Nu ben ik geen fokker maar een liefhebber van katten en dan vooral van de brit.
Over HCM weet ik alleen dat dat een test kan uitwijzen of een kat op dat moment HCM heeft.
En dat je meerder malen moet testen voordat je er een beetje van uit kunt gaan of je poes of kater er aanleg voor zou kunnen hebben.
Op de vraag of dit getest zou moeten worden kan ik alleen maar zeggen, absoluut!
Zeer zeker als fokker zijnde.
Naar mijn idee zou een fokker op alles wat mogelijk is moeten testen.
Dit om er een stuk zekerder van te zijn dat je alles hebt gedaan wat kon om te zorgen dat een kitten zo gezond mogelijk naar de nieuwe eigenaar gaat.
Over Fip weet ik iets meer.
Dit omdat wij zelf binnen 5 weken onze 2 britten van 23 weken en 1,1 jaar hebben verloren aan FIP.
Het heeft ons veel verdriet gedaan!
Wij wilden namelijk in de toekomst wel weer 2 britten in huis.
Alleen wisten wij niet hoelang we daarmee moesten wachten ivm eventuele incubatietijd.
Wij hebben veel rondgevraagd en rondgebeld.
Wat ons verteld is door onze eigen dierenarts en door iemand van de Universiteit in Utrecht is het volgende:
Volgens de laatste statistieken gaat men er vanuit dat FIP niet besmettelijk is.
Het corronavirus waardoor FIP ontstaat wel!
Alleen zal een kat FIP kunnen ontwikkelen als het imuumsysteem van de kat een defect heeft.
Alle katten komen ergens in hun leven in aanraking met FIP, alleen zullen enkele katten hier problemen mee krijgen, het merendeel dus niet.
Ook is ons verteld dat als wij nieuwe kittens in huis zouden krijgen zij geen verhoogd risico hebben om FIP te ontwikkelen.
Gelukkig is dit voor ons een hele opluchting geweest.
Overigens hebben wij wel een aantal maanden gewacht voordat wij nieuwe kittens in huis wilden.
Dit alleen al omdat het voor ons gevoel niet goed zou zijn.
We hadden even tijd nodig om alles te verwerken en de rust weer een beetje in huis te brengen.
Nu verwachten wij 6 september onze nieuwe aanwinsten en wachten met smart op hen.
Even over met een vinger wijzen naar fokkers die fip hebben of gehad hebben;
Zij kunnen er niets aan doen, het is iets wat je overkomt en waar je niets tegen kunt doen.
Helaas nog niet in ieder geval, ik hoop dan ook dat er ooit iets wordt uitgevonden tegen het corronavirus!
Ik wilde dit alleen even kwijt omdat wij er zelf mee te maken hebben gehad!
En daabij iedereen die het ooit overkomen is een hart onder de riem te steken!!!
Groetjes Fiona