Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onze Quinto is overleden aan FIP

• Priscilla en Sander

Tot onze grote schrik moesten wij gisteren vernemen dat onze 17 weken oude kitten Quinto geïnfecteerd is geraakt met het corona virus. Dit heeft geleid tot de ongeneeselijke aandoening FIP. De afgelopen tijd was Quinto niet meer levenslustig en dronk hij alleen nog maar water. Spelen daar had hij ook geen zin meer in en hij wilde alleen nog maar slapen. Daarom zijn wij maandag 12 Augustus naar de dierenats gegaan en die vertelde ons het slechte nieuws. Wij hadden niet veel keus meer dan hem uit zijn lijden te verlossen.

Slechts één maand konden wij van deze lieve schat genieten en we zullen hem heel erg missen. De leegte is groot in ons huis en Quinto's vriend Gizmo voelt zich alleen. Eerst willen wij Gizmo laten onderzoeken en er voor zorgen dat hij gezond is, dan willen wij graag een nieuwe vriend voor hem erbij hebben. Kan iemand ons helpen weer een blauwe lichtkleurige brit te vinden of zijn er nog poezen zwanger de komende tijd?

Eerst willen wij over ons verdriet komen, maar dan willen wij toch weer die leegte opvullen.

Liefs,

Priscilla en Sander

• Ans

Allereerst mijn oprechte deelneming. Heel erg dat zo'n lieverd maar zo kort op aarde kon zijn. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren.

Voor het geval dat je een ander huisgenoortje zou willen hebben ik heb een katertje van 11 weken die volgende week naar een nieuw baasje zou mogen. Brits korthaar blauw .Met stamboom enz. gelukkig helemaal gezond.je mag me wel mailen aheijnen@onetelnet.nl of bellen tel 0593-552415 na 4 uur als je info wilt.Poezengroetjes van Ans.

• Priscilla en Sander

Beste Ans,

Dank voor je reactie, het is zeer bemoedigend. De dokter raadt ons af nu meteen weer aan een nieuwe kitten te beginnen. We hebben namelijk nog een andere kater lopen en de kans bestaat dat hij ook besmet is. Dit wil niet zeggen dat hij ook snel snel komt te overlijden, hij kan er wel 20 mee worden. Maar als er nu een kitten bij ons komt die dan ook het virus oploopt, dan kan dat in combinatie met de stress van de verhuizing en het aan een nieuw huisje moeten wennen dodelijk zijn. Wij willen dus in ieder geval minimaal drie maanden wachten en we zijn dus eigenlijk op zoek naar een poes die op het punt staat te bevallen. Nogmaals bedankt bedankt voor je reactie en je kunt ons altijd op de hoogte houden van nestjes die nog geboren moeten worden.

Groetjes,

Priscilla en Sander

• Martin

Hallo,

Wat jammer van jullie kitten,het is inderdaad niet goed om

direct weer een kitten bij de andere poes te nemen.

Hopelijk is die niet besmet,maar bij FIP in een cattery,

wordt je door de vereniging 4 maanden gesloten.

Dan moeten de overige katten getest worden en als dat in orde

is,kan de cattery weer worden geopend.

Nu weet ik niet of jullie de fokker in kennis hebben gesteld.

Deze zou de cattery ook moeten sluiten en na moeten gaan hoe het met de andere kittens uit dat nest is.Soms komt het voor,

dat na zelfs langere tijd er toch weer katten ziek worden,vooral

kittens en oudere katten lopen dit risico.

Heel veel sterkte met jullie andere kat.

Martin

• mies

Op FIP kun je niet testen, testen zeggen niets, dus dat is een onzinverhaal.

FIP wordt door de kat zelf ontwikkeld, niet altijd gelijk maar een cattery de schuld geven. Iedere kat kan FIP ontwikkelen, heeft weinig met een goede of slechte cattery te maken. Een cattery hiervoor te sluiten is helemaal onzinnig want FIP is helemaal niet zo besmettelijk als altijd aangenomen wordt. Maar het is altijd een soort leedvermaak, een cattery die FIP schijnt te hebben dat geeft weer aanleiding tot dikke roddels…

Mies

• Ilja (webmaster)

Zelf weet ik niet veel van Fip, maar ik ben wel benieuwd naar je argumenten waarom testen een onzinverhaal is. Ook naar de argumenten waarom het niet besmettelijk zou zijn.

Voor zover ik weet wordt er wel getest op FIP. Ik weet van een hcm-scan dat het inderdaad alleen iets zegt over de conditie op dat moment en niets garandeert voor de toekomst of zelfs maar de volgende week. Is dat met zo'n FIP-test ook zo?

Vertel eens meer…mies schreef:

• mies

een fip test zegt niets, een kat met een hoge titer hoeft nooit FIP te ontwikkelen, een kat met een lage titer kan zelfs FIP hebben. Vroeger liet men katten met een hoge titer inslapen, heel erg want dat waren vaak gewoon gezonde katten.

Een gezonde kat krijgt geen FIP, het is een mutatie van een coronavirus, wat het lichaam van de kat met een overdreven reaktie probeert uit het lichaam te krijgen, simpel gezegd, hiermee ticht de kat zichzelf a.h.w. ten gronde. 99% van alle katten komt vroeg of laat met het FIP virus in aanraking, maar gelukkig worden de meesten niet ziek, wat niet wegneemt dat het een vreselijke ziekte is, waar naar mijn mening een fokker heel onterecht van beschuldigd wordt. Niemand kan daar wat aan doen, tuurlijk zijn er goede en slechte fokkers, maar er is niemand die kan voorkomen dat een kat FIP ontwikkeld, dat is zijn karma, helaas. Waarom krijgt de ene mens kanker en de andere niet? Je wordt toch ook niet boos op je ouders als je 1 of andere enge ziekte krijgt?

Mies

• henny

Je kunt niet op FIP testen, alleen op corona virussen, net zoals Mies schrijft.

HCM scannen zegt wel iets over de toekomst!! Positief is positief, deze kat zal vroegtijdig overlijden aan hartfalen, dat is zijn toekomst :-( Een positieve kat kan dan uit de fok gehaald worden omdat 50 % van zijn/haar nakomelingen deze erfelijke afwijking ook zullen hebben!!!!!

Dat een kat die een HCM test ondergaan heeft en een negatieve uitslag dit alsnog kan ontwikkelen, is waar maar dat komt niet zo vaak voor. Die enkele keer dat dit gebeurd is, wordt ‘misbruikt’!!!

Het is natuurlijk onzin om te schrijven: “zelfs volgende week”, want dat is NIET waar want dat is de week daarvoor WEL aan het hart te zien. Het zegt meer over de radioloog die zijn werk niet goed heeft gedaan.

Wat jammer dat er Brittenfokkers zijn die er zo over denken, in het belang van het ras dat je fokt test je op de erfelijke afwijkingen die aanwezig kunnen zijn.

Doe je dat niet dan is dat ‘struisvogelpolitiek’!!!!

• Maaike

Volgens mij begrijp je niet helemaal waarom HCM is aangehaald. Tuurlijk als de test op HCM positief is, heeft een kat HCM en zal hij hier aan overlijden. Maar het is wel zo (en dit is bijvoorbeeld niet bij PKD) dat een negatieve uitslag niet hoeft te betekenen dat een jaar later de kat geen HCM heeft.

Ilja haalde het volgens mij alleen aan als voorbeeld om te vragen of dit met FIP ook het geval zou zijn. Hierin heeft ze het niet over de onzin van een test op HCM en al helemaal niet over het feit dat een positieve uitslag niets zegt.

We hoeven elkaar toch niet zo aan te vallen? Ilja wilde juist meer weten over de gedachtengang van niet testen op FIP omdat iemand aangeeft dat zowel een positieve als negatieve uitslag op FIP (Niet HCM!) volgens haar geen betekenis heeft.

• henny

Mies heeft al aangegeven waarom je niet kunt testen op FIP omdat het een coronavirus is. Ik ga in op haar voorbeeld de echografische test op HCM die niet te vergelijken is met een bloedtest!!

Ilja schrijft: “ik weet van een HCM-scan dat het alleen iets zegt over de conditie op dat moment en niet garandeert voor de toekomst of zelfs maar volgende week”

Als je er zo over denkt als Brittenfokker vind ik dat zeer zorgelijk.

De Brittenliefhebbers/fokkers die dit lezen kunnen denken dat dit de waarheid is :-(