Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Afstammingsbewijs

• Marina v L

Kan iemand mij vertellen waarom een brit halflanghaar een afstammingsbewijs krijgt.

Mijn schoonzusje heeft een halflanghaar met stamboom en ik heb er een met afstammingsbewijs.

Is dit per vereniging verschillend?

De ouders van mijn kat zijn gewoon korthaar.

Op het afstammingsbewijs staat ook gewoon korthaar.

Ik vind dit heel raar, als je je kind aangeeft komt er toch ook niet op te staan als het iets “mankeert” of een ander kleurtje heeft.

Stel dat ze erkent gaan worden hoe werkt dit dan?

Of is een afstammingsbewijs het zelfde als een stamboom?

Het allerraarste vind ik dat een vriendin van mij een nest heeft gehad van twee korthaar britten en dat de kittens die korthaar zijn, alleen komt er ergens in de stamboom pers voor, ook een afstammingsbewijs hebben gekregen.

Het was de mevrouw van het nest niet opgevallen.

Groetjes

• Maaike

Volgens mij verschilt dit per vereniging. Je hebt de onafhankelijke verenigingen en de fife verenigingen (Munidkat en Felikat). Deze laatste hebben een strenger fokbeleid. Langhaartjes zijn geen officiele Brits Kortharen omdat ze niet aan alle kenmerken voldoen. Als je hier mee fokt dat krijgen ze dus inderdaad geen stamboom maar een afstammingbewijs, volgens mij is het zo dat de derde generatie dan weer een stamboom krijgt. Dit geldt ook als je een Brit met een Pers kruist, de nakomelingen zijn dan geen 100% brit of pers en zullen dan ook geen stamboom krijgen maar een afstammingsbewijs. Ook hier geldt dat volgens mij de derde generatie wel weer eens stamboom krijgt (als er dan wel “juist” gefokt is) oftwel de kittens van de kittens van de kittens van de Pers/Brit dekking.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo, alles weet ik er ook niet vanaf maar volgens mij komt het hier op neer.

Groetjes

• marina v L

Hoi

Bedankt voor je antwoord.

Bij mijn katten staat de pers bij de overgrootouders.

Dat mijn halflanghaartjes dan een afstammingsbewijs krijgen is nog tot daaraan toe. Maar zelfs de korthaartjes die later geboren worden krijgen deze ook.

De fokster zegt dat Neokat zegt dat het niks uit maakt, een afstammingsbewijs of een stamboom. Volgens mij maakt het wel wat uit als je wilt showen.

Groetjes Marina

• Maaike

Ik heb geen flauw idee of het wat uitmaakt bij het showen. Wat je in ieder geval kan doen is contact opnemen met Felikat (www.felikat.org) of Mundikat (www.mundikat.nl). Het is namelijk mogelijk om je katten over te schrijven naar een andere rasvereniging. Met Munidkat en/of Felikat kan je overleggen of je jouw katten kan overschrijven naar Mundikat/Felikat en of mogelijke kittens in de toekomst dan inderdaad een stamboom krijgen. Je moet dan wel je stambomen opsturen en het kost wat tijd maar het is misschien een optie.

• marina v L

Dank je voor het antwoord.

Wat wordt de britskorthaarpagina weinig gelezen.

Groetjes Marina