Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Britse korthaar???

• Debby

Hallo allemaal,

Wat fijn dat er nu ook een Britten prikbord is! Ik zit er al een poosje aan te denken om een Britse korthaar bij mijn lieve katertje Binky(kruising pers met htk) te nemen. Ik zit alleen nog met best wel veel vragen waar ik nog niet echt een goed antwoord op heb gekregen. Binky is nu 4 mnd en de bedoeling is na de vakantie(september) een kitten erbij te nemen, Binky is dan ong. 7 mnd is dit een probleem? Binky is een best wel rustig katertje, een Brit is ook wel een rustig ras(heb ik gelezen), is dit een goede combi? Ook heb ik wel eens gehoord dat bepaalde kleuren wat feller zijn, bv. een creme is zachtaardiger dan een silvertabby, is dit waar? Het liefste wil ik een katertje, is dit een probleem? Of gaat Binky dan sproeien (hij wordt met 7 mnd gecastreerd)? Kan ik de “nieuwe” beter voor of na Binky's castratie in huis nemen? En verandert Binky's gedrag tegenover mij als er een 2de is? Het liefst wil ik een creme, creme/wit of lilac/wit katertje(weet iemand een betrouwbare cattery?). Is het te vroeg om nu al contact op te nemen met een fokker? Zondag as ga ik waarschijnlijk kijken op de Mundikat show in Breda, komen er ook Britten? Sorry voor deze “berg” met vragen maar ik wil eerst goede informatie voor ik een 2de in huis neem.

Groetjes Debby & Binky

• Maaike

Hoi Debby,

een heleboel vragen, ik zal proberen te kijken wat ik kan beantwoorden:

- kater met kater kan prima, hoe eerder hoe beter en voor castratie is geen probleem. Aangezien je er een kitten bijneemt zullen ze niet gelijk macho naar elkaar doen, de kitten is daar nog veel te klein voor. Aangezien er ook geen poes in huis is: minder reden om macho (sproeien) tegen elkaar te doen. Mocht er inderdaad een gaan sproeien dan kan je dan alsnog de kater castreren.

- Brit is inderdaad een rustig ras, vergelijkbaar met een pers. Aangezien Binky een kruising is met een pers, zou het heel goed kunnen.

- ik heb ook wel eens gehoord dat de tabby's minder rustig/vriendelijk/sullig zijn dan de andere (effen) britjes, maar of het klopt?

- nu al contact opnemen met een fokker is zeker aan te raden, voor september wordt het al moeilijk denk ik. Aangezien kittens die nu geboren worden in september weg mogen. Je kan ook contact opnemen met de kittenbemiddeling van Mundikat (zie www.mundikat.nl) daar worden nestjes opgegeven en weet jij waar nestjes zijn. Op de show kan je ook veel vragen en zullen er ook namen van fokkers doorgegeven kunnen worden. Verwacht zeker dat er Britten aanwezig zullen zijn. Zelf ken ik geen fokkers van creme, creme/wit of lilac/wit. We hebben namelijk blauwe britjes en momenteel een nest van 5 blauwe (3 katers/2 poezen) en 2 lilac (katers) kittens, ze mogen 3e week augustus naar hun nieuwe baasjes.

Succes ermee!

Groetjes Maaike

• Debby

Hoi Maaike,

Bedankt voor je adviezen. Ik heb even wat bij fokkers rondgevraagd en heb er eentje gevonden die volgende week een nestje creme verwacht. Als alles goed gaat kan ik over een maandje gaan kijken. Wel spannend hoor!!! Ik hoop dat Binky er goed op reageerd. Maar dat zal allemaal wel goed komen. Veel succes met jouw nestje britjes!!

Groetjes Debby

• karin

hoi debby,

Je hebt inderdaad aardig wat vragen maar dat lijkt me alleen maar goed! Dan weet je tenminste waar je aan begint.

Een kater met een kater kan zeker prima! Ik zelf heb drie katers en een poes en het gaat heel erg goed. Het is een hele hechte kliek en vooral britten passen zich heel makkelijk aan.

Ook ik heb gehoord dat tabby's minder sullig zijn dan de effe kleuren maar ervaring daarmee heb ik niet.

Ik zelf heb een chocolate kater en een creme poes en het zijn absolute lieverds! Ik weet dus ook inderdaad een paar fokkers in die kleur. Cattery de la Poupette en de la Vieille eglise. Ik hoop dat je zo iets wijzer bent.

Voor of na de castratie maakt volgens mij niet zoveel uit. Veel succes!

Groetjes

Karin

• Debby

Hoi Karin,

Bedankt voor je reactie.

Fijn om te horen dat jij 3 katers en 1 poes hebt en dat het allemaal zo goed gaat, dat is een hele geruststelling.

Ik heb een pas beginnende cattery gevonden die volgende week zaterdag creme katertjes verwacht. Het is hun eerste nestje. Ik ben erg benieuwd. Ik wilde graag eerst zo veel mogelijk informatie over een 2de kat en over het ras Britse korthaar. Want ik wil inderaad zeker weten waar ik aan begin. En ik heb dus besloten ervoor te gaan:D De brit is net als mijn Binky best wel rustig en errug lief:) Dus er kan waarschijnlijk weinig misgaan.

De ouders van mijn hopelijk nieuwe aanwinst staan op www.kittenbemiddeling.com/intro.htm

Bij verwacht!! Cattery Dia de verano.

Leuk zijn ze he?

Ik kijk er echt naar uit:D

Groetjes Debby

• Miranda

Hoi Karin,

Wat ik je aan kan bevelen is het boekje “Brits kortharen” van Esther Verhoef. Ik heb deze destijds zelf gekocht voor ik mijn eerste brit heb aangeschaft en heb er veel informatie uit kunnen halen.

Leuk, dat je waarschijnlijk een kitten hebt gevonden. Heel véél plezier ermee (maar dat zal waarschijnlijk wel lukken).

En nog even over de silver tabby's. Ik heb er zelf twee en een effen kleur en ik merk inderdaad dat de tabby's drukker zijn.

Groetjes Miranda