Sinds een jaar is mijn poes, een black shaded silver langhaar (pluis), tijdens de verbouwing ontsnapt. Lange tijd heb ik gedacht dat ze nog wel terug zou komen maar dat moet ik gaan opgeven want alle oproepjes, advertenties etc. hebben niks opgeleverd.
Mijn kater, ook een black shaded silver langhaar, heeft het sinds zij weg is niet echt meer naar zijn zin, onrustig, is fors gaan sproeien en mauwt veel. Zelf vind ik 1 kat alleen ook maar niks, ik ben vier dagen van huis en dan zit ie daar in zijn uppie.
Ik heb dus besloten om toch een nieuw vrouwtje voor hem (en mij) te gaan zoeken. Sinds ik plaatjes heb gezien van blauwe pluisjes ben ik daar helemaal weg van. Wie weet er een blauwe pluis, poesje, kitten?
Ik ben geen echte fokker en zo. Elk jaar mochten ze samen wel 1 nestje maken, gewoon omdat ik dat zelf een prachtige ervaring vind en je vooraf weet dat er voldoende goede mensen zijn die heel graag zo'n kitten willen hebben. Als ik een nieuwe poes vind mogen ze op termijn misschien ook weer een keer een nestje maken en daarover heb ik wat vragen.
Kan iemand mij wat meer vertellen over de genetica van de brit. Is langhaar dominant of recessief? Kunnen twee langhaartjes ook kortharigen krijgen?
Hoe ligt de dominantie van de kleuren black shaded silver en blauw? Kan ik met mijn shaded silver kater en een blauwe poes ooit langharige blauwtjes krijgen?
Moet ik in de stambomen nog op de voorouders letten bij de koop van een poes?
Zijn hier goed leesbare boeken over, sites?
alvast bedankt voor de tips!