Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een kat alleen???

  • Ans

    Lieve kattenvrienden, ik hoorde van een kittenkoper dat , ik wil geen namen noemen, maar dat door bepaalde mensen van de kittenbemiddeling van sommige verenigingen dat een fokker niet een maar twee kittens zou moeten verkopen aan een “klant”omdat werd er bij verteld het kitten , hoe verzinnen ze het, infecties kan krijgen en zelfs kan dood gaan als het kitten geen speelkameraardje zou hebben. Dit is natuurlijk te gek voor woorden, een infectie krijg je van bacteriën/virussen maar niet als je als kat alleen in een gezin bent. En als man en vrouw samen werken, moeten ze alleen maar als ze thuis zijn lekker knuffelen met hun “enigste ”kat en spelen, en misschien mag de kat wel lekker op bed. Dus dan mankeert er echt niets van de verzorging. Maar om mensen te verplichten 2 kittens te nemen, dat kost nogal wat en niet alleen de aankoop, maar ook aan onderhoud en evt. dierenartskosten of pensionkosten voor de katten.Ik vind dit een hele foute en slechte reclame voor onze Britten. Dit slaat werkelijk nergens op.Als je te weinig thuis bent voor een kat, ben je ook te weinig thuis voor twee katten en dan kan je beter helemaal geen huisdier nemen. Neem me niet kwalijk maar ik ben woest.Poezengroetjes van Ans.

  • Nienke

    Hallo Ans,

    wat een bespottelijk verhaal. Een kat is van nature een solitair dier. In de natuur leven bijna alle katachtigen alleen. Voor zover ik weet leven alleen leeuwen in een troep. In feite is het houden van meerdere katten tegennatuurlijk. Een kat wordt niet ziek van alleen zijn. Hij wordt ziek van bacterien en virussen.

    Wij hebben 3 katten. Karel is een brits langhaar kater van 3,5 jaar. Hij heeft niesziekte gekregen toen hij 4 weken was. Door enorme inspanning van de fokker heeft hij het gered. Hij is nu alleen enorm gericht op mensen. Omdat Karel erg reageerde op andere poezen bij de dierenarts hebben we na een jaar een poes erbij genomen. Karel vond het prachtig. Het poesje vond het iets minder. Nena, zoals we haar genoemd hebben is namelijk een echte einzelganger. Ze is het liefst alleen. Karel en Nena verdragen elkaar verder prima. In november 2000 hebben ze samen een nestje gehad. We hebben, omdat het toch wel erg leuk is, een poesje, Asja, gehouden. Asja is ook heel sociaal. Ze is een echte kroelpoes. Karel en Asja zijn dikke maatjes. Ze stoeien en spelen altijd samen. Nena niet. Asja en Nena accepteren elkaar maar als er gevochten wordt weet je zonder te kijken dat het de beide dames zijn.

    Het is dus erg afhankelijk van het karakter van de kat. Ik denk dat een kat als Nena veel liever alleen zou zijn. We geven haar dan ook zoveel mogelijk de afzondering die ze wil. Ze meldt zich wel als ze aandacht wil en dan krijgt ze die volop. Karel is een kat die alleen zijn maar niets vind. Hoe meer zielen, mensen of dieren, hoe meer vreugd. Hij is als eerste bij de deur als de bel gaat. Asja zit er net tussen in.

    Ik ben benieuwd naar de reacties van anderen.

    Ik vind het belachelijk dat een fokker een een klant durft te verplichten meerdere kittens te kopen. Als klant kun je toch zeker zelf bepalen hoeveel kittens je wilt hebben. Hieruit blijkt dat je voor je een kitten koopt je oor te luisteren moet leggen bij verschillende fokkers. Het liefst ook van verschillende verenigingen. Er zijn namelijk verenigingen die zich zelf op een voetstuk plaatsen.

    poezengroetjes Nienke en de bende

  • Nadin

    Als ik zou fokken en de kans zou krijgen om twee katjes uit een nest te verkopen zou ik dat zeker doen.

    Dan zouden ze van mij ook goedkoper weg mogen.

    Zeker als je soms die bespottelijke bedragen voor een kat hoort.

    Als ze echt met z'n tweeeen hebben gespeeld drie maanden lang dan zou het aan mijn hart gaan als ze gescheiden werden.

    Verplichten vind ik wel heel verkeerd.l

  • Ans

    Ik heb veel ervaring mag ik wel zeggen, ik fok al 27 jaar.Dit even terzijde, ik bedoel dat ik dus weet waar ik over praat. Ik geef geen kortingen als mensen twee of meer kittens willen kopen.Ten eerste is fokken erg duur en ten tweede, van andere fokkers weet ik dat je dan mooi in de maling wordt genomen. de mensen krijgen bij jou korting, en meestal dezelfde dag, zonder dat de kittens de auto uit zijn geweest, zijn ze verkocht voor de “normale”prijs aan derden. Dat is dus handel, maar op de stambomen staat wel de naam van de fokker, dus die krijgt dan de schuld en ten tweede de handelaars hebben even gauw een boel geld verdiend, de kittens hebben nog niet eens een slokje water gehad. En voor het geval dat je zegt: je ziet toch aan wie je kittens verkoopt, natuurlijk, die handelaars zijn hele lief overkomende schatten van mensen, weten precies wat ze tegen jou moeten zeggen. Poezengroetjes van Ans.

  • nadin

    Lijkt me een leuke nieuwe discussie waarom moet een raskat zo duur zijn?

    Waarom zit er zoveel verschil in prijs?

  • Nienke

    Een raskat is duur daar weet ik alles van. Maar nu ik zelf een nestje heb gehad weet ik dat fokken duur is zoals Ans al zegt. Als je zelf geen kater hebt moet je de dekking betalen. Je hebt extra kosten voor de voeding van de zwangere en zogende poes. Extra dierenartskosten. Speciale kittenvoeding. En nu praat ik alleen maar over de kosten van een gezond nestje. Het nestje wat ik gehad heb was er gelukkig één zonder problemen. Ze hebben alleen een beetje last gehad van diarree en braken toen ze gespeend werden. En de moederpoes had voldoende voeding en verzorgde de kittens prima. Ik moet je zeggen dat ik, mede omdat ik er maar 1 van verkocht heb niets aan dit nestje heb verdiend. Een raskat is duur maar daar heb je, als je bij een goede fokker hebt gekocht, ook wat voor.

    Als je een raskat wilt maar er niet te veel voor wilt of kunt betalen is het mogelijk om via herplaatsing een oudere kat te nemen.

    groetjes Nienke

  • Ilja (webmaster)

    Hoi Ans,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. Wel met het feit dat een kat in principe niet ziek kan worden van alleen zijn (tenzij die zo'n hekel aan alleen zijn heeft dat ie van verdriet ziek wordt).

    Ik heb ervaring met allebei. In het begin hadden wij onze Britse poes alleen. Zij leek gelukkig, maar richtte zich heel erg op ons. Toen er de tweede bij kwam, bleef zij wel heel sociaal naar ons toe, maar zij bleek ook heel erg gelukkig te zijn met haar maatje. Zo kreeg ze meer de kans om “poes” te zijn. Inmiddels zijn ze ook niet meer met zijn tweetjes, maar met drie en daar is iedereen gelukkig mee.

    Met zijn tweetjes of meer hebben de dieren mogelijkheid te spelen en te communiceren in hun eigen taal. Dat vind ik een groot voordeel.

    Het asielkatje dat we ooit hadden, wilde absoluut alleen zijn en alleen blijven. Toen hij 6 maanden was wilden wij graag er een kat bij, maar hij probeerde haar letterlijk op te eten. Het hele huis werd geknuffeld en beknort toen het kitten weer weg was. Het was dus meer dan duidelijk dat hij liever alleen was.

    Mijn moeder heeft een hele tijd een Britse poes alleen gehad, maar die bleek daar absoluut niet gelukkig mee. Het dier is enorm opgeknapt sins zij een speelmaatje heeft.

    Maar… en zeker in de asiels kom je ze vaak tegen… er zijn natuurlijk ook katten die een solitair bestaan boven alles prefereren.

    Enneh… 1 kat of meer, bij ons mogen ze allemaal op bed, bij een kennis die ene alleen niet. Da's gewoon afhankelijk van wat je zelf prettig vindt slapen. ;-)

    Als fokster zou ik dan ook bij voorkeur aan mensen die allebei werken 2 kittens tegelijk verkopen. Gewoon om de dieren de gelegenheid te geven dier te zijn.

    Ja, ik ben een fokster die dan de prijs iets naar beneden afrond. Geen gigantische bedragen, maar wel iets. Want fokken is inderdaad duur en ik heb mijn verkoopprijs vastgesteld naar de kosten die ik gemiddeld voor een nestje maak. Maar ik vind het wel heel erg fijn als 2 kittens uit hetzelfde nest bij elkaar mogen blijven, dus dat wil ik ook stimuleren.

    Groetjes,

    Ilja

  • magda

    hallo ilja

    Ik ben het met je eens. Ik vind een brit (in het algemeen) niet een kat om alleen te zijn. Zeker niet bij mensen die de hele dag werken. Dat betekent niet dat ze een tweede brit erbij zouden moeten nemen, een htk is ook een kat en kan natuurlijk net zo goed als gezelschap dienen. Laten we niet vergeten dat een brit een heel sociale kat is en behoefte heeft aan gezelschap. Dit is mijn ervaring.

    magda

  • nell

    Hallo

    Ik heb twee britten en drie htk katten.

    Een van de britten gaat z,n eigen gangetje…

    de andere is altijd aan het dollen met de anderen..

    Misschien had hij zich alleen best vermaakt….

    Hoewel…hij is gek met de Caveliertjes (hondjes)

    Die gaat hij niet uit de weg… hij geeft ze kopjes.

    Gr nell

  • Ans

    Als een fokker de prijs voor een kitten vermindert als je er twee tegelijk koopt moet je als fokker zelf weten. Maar ik doe dat dus niet en dan kopen vaak mensen er toch twee. Maar ik verplicht het niet . Wel wijs ik de mensen erop dat als ze twee of meer katten nemen dat ze er ook rekening mee moeten houden dat als de katten ziek worden of als ze met vakantie gaan, dat de dierenarts en/of pension ook dubbel is, en dan vraag ik of ze daar wel rekening mee kunnen houden, dat ze wat reservegeld hebben o.i.d. Vooral veel jongere mensen denken daar niet aan en als een kat dan naar de dierenarts moet is leiden in last.Maar poezen en katers kunnen in zijn algemeenheid prima alleen zijn met hun baasjes. Zie het antwoord van Nienke.Poezengroeten van Ans