Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Britse Korthaar doorgefokt

  • monique

    Ik hoorde afgelopen week dat je de eerste 10 jaar geen Britse Korthaar meer moet kopen omdat ze allemaal doorgefokt zijn. De huidige Britse Korthaar heeft last van: nierfalen, rug- en hartklachten! Hierover wil ik graag meer weten.

    Ik heb zo'n zelfde bericht onlangs op televisie gezien over diverse rashonden. Met name de honden en katten die telkens in de prijzen vallen door wedstrijden, zijn gewild en worden teveel gevraagd om mee te fokken.

    Ik heb een Britse Korthaar gehad die 17 is geworden afgelopen week!! Zo'n sterke Brit schijn je niet meer te kunnen kopen.

  • aukje

    Hallo ik las net je berichtje over het door fokken van de britskorthaar, ik heb 3 jaar geleden bij catery Fan Tjerkwerd in Friesland

    een brit gekocht.

    Sifra mijn brit is super gezond, ik laat haar elk jaar nakijken door de dierenarts en hij zegt ook dat ze een super gezonde kat is.

    ik weet dat Karin, de eigenaar van de catery fan Tjerkwerd maar af en toe een nestje heeft , en heel zuinig is op haar eigen britten.

    Ik heb inmiddels bij haar een 2e brit besteld ,die moet nog geboren worden, maar geduld is een schone zaak bij het kopen van een

    brit. Ik denk dat het door fokken komt door mensen die niet meer het ras zuiver willen houden ..maar het puur om het geld doen…en ja, dan

    ben je als fokker verkeerd bezig…gelukkig zijn er ook nog goede fokkers En ik denk wel dat je daar heel goed om moet denken.

    Zo zijn er fokkers die hun oude moederpoes waar ze mee uitgefokt zijn, de poes gestereliseerd wegdoen …dat noem

    ik geen fokkers die van hun poezen houden maar die doen het om het geld…daar zou ik dus nooit een kat kopen.

    Dus kijk uit waar je een kat koopt welk ras het ook is.

    Groetjes aukje

  • Ellen

    Aukje heeft gelijk je moet goed oppassen waar een een kitten koopt.

  • Mirjam

    hoi,

    Ben het niet helemaal met je eens over dat fokkers maar de poezen weg doen als ze ermee uitgefokt zijn en eerst steriliseren. Soms heeft een fokker geen keuze. Soms word de poes zo anders qua karakter en gedrag dat het niet in de groep past. En dat kan heel hoog op lopen. Wil dus niet zeggen dat een fokker er niet gehecht aan is. Zo iets beslis je niet zomaar. Je probeerd nog wat dingen en als na maanden nog steeds niks helpt moet je toch een beslissing nemen.

  • Marianne

    Ik ben het met Mirjam eens. Een poes die geholpen is zakt in rangorde en dat kan wel eens verkeerd gaan. Het getuigt soms van echte liefde als je een poes moet overplaatsen. Het het kost menig fokker echte tranen.

    Het is zoals bij alles… goed opletten wat je koopt en waar je koopt en zit altijd goede en minder goede fokkers tussen.

    Goed je verstand gebruiken bij wat je ziet is heel belangrijk.

    Wel ben ik het eens met monique, Als we met z,n allen niet goed fokken krijgen we inderdaad slechte''britten'' en daar zitten niemand op te wachten

  • nathalie

    Beste Monique,

    Ik las je berichtje.

    En schrok hier toch wel erg van.

    Als fokker ben ik van mening dat ik het doel heb katten te fokken die een respectable leeftijd mag bereiken. Liefst zo oud mogelijk en zonder enige ziekte geschiedenis wanneer ze uiteindelijk komt te overlijden.

    Ik denk dat hartproblemen binnen de brits korthaar al sinds 1999 consequent door fokkers aangepakt worden, HCM wordt volgens een geadviseerd schema door velen getest, helaas kunnen we als fokker nooit een 100% garantie hierop afgeven. We doen wat we kunnen met hart en ziel.

    Nierproblemen en met name PKD komt vrijwel niet voor meer, omdat er al jaren op gescant wordt en sinds een jaar of 3 ook DNA testen beschikbaar zijn. Problemen met nieren die secundaire oorzaken kunnen hebben, valt niet te voorspellen. Omgeving en Milleufactoren en voer kunnen hier ook een rol in spelen.

    Rugklachten bij Brits Korthaar waar geen FOLD in de stamboom zit is zeer zeldzaam.

    Maar ook katten kunnen Artrose krijgen.

    Met het ouder worden kunnen katten ook, meer klachten krijgen en ook Kanker.

    Betreft het doorgefokt zijn van de Brits Korthaar.

    Het ras heeft een zeer Brede Genetische Basis, hoge inteeltpercentages komen niet frequent voor, inteelt in de eerste generaties wordt niet frequent gedaan.

    Er zijn tegenwoordig katers die nog actief dekken op 10 jaar en ouder dus ik denk dat ze behoorlijk sterk zijn.

    Met het frequent gebruiken van een kater die erg intrek is op een bepaald tijdstip dat is niet alleen van deze tijd maar komt eens in de paar jaar voor. Door de Brede Basis kan dit prima opgevangen worden. Of ik dit appricieer dat laat ik even in het midden.

    Met het zoeken naar een nieuwe Brits Korthaar kan je gebruik maken van de 3 nederlandse Rasclubs, Britskorthaarclub- Mundikat, Rasclubbritskorthaar-Felikat , Neocatbritten. Zelf kan je als aspirant koper ook zoekwerk verrichten. En de stamboom goed uitpluizen op inteelt, en de katten die erin staan proberen te googlen.

    Zoek niet via Marktplaats.

    En Maak een vragenlijst en vraag om de testen in te zien, en ook naar de voorouders.

    Daarnaast wil ik nog een opmerking maken:

    Een kat is niet gemaakt om heel oud te worden, ze kan 3 nesten per seizoen verwachten, en dat laat zien dat een kat een relatief korter leven moet leiden dan een Olifant, deze kunnen maar een kalf krijgen per zoveel jaar en doen hier ook heel wat maanden om dit te laten groeien in de baarmoeder tegenover een kat maar 9 wkn.

    Olifanten kunnen ook behoorlijk oud worden.

    Als fokker van Brits Korthaar zie ik graag dat ze 12 jaar en liefst ouder worden maar helaas kunnen we niet al bij de geboorte zien wat de streeptjescode voor een einddatum geeft, een kat is een zoogdier net als de mens en die kunnen ziek worden en daardoor vroegtijdig komen te overlijden. Dit kunnen fokkers niet in de hand hebben.

  • britskorthaar

    Beste Nathalie, beste allemaal eigenlijk :)

    Natuurlijk zijn er goede fokkers, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat deze steeds schaarser worden. Kijk maar naar een heel aantal links op britskorthaar.startpagina.nl, hoeveel net startende catteries zitten daartussen? Natuurlijk zullen daar ook mensen tussen zijn die heel goed weten wat ze doen. Heel wat bekende namen uit de kattenwereld van 10 jaar geleden, ontbreken nu. Ik ben er ook van overtuigd dat er ook veel kennis en kunde ontbreekt.

    HCM consequent aangepakt door fokkers? Was het maar zo! En natuurlijk wil ik daarbij ook zeker niet alle fokkers over 1 kam scheren, maar ik zie genoeg Britten om mij heen met hcm. Vandaag nog de kat van een leerlinge van me: het beestje moet nog 1 jaar worden. Heb zelf in september nog een Brit in laten slapen.

    Helaas ken ik ook Britten met nierproblemen. Om de ooginfecties niet te vergeten.

    De Brit sterk? Helaas in mijn omgeving niet de ervaring. Was het maar zo. Het is en blijft een prachtig dier, de Brit.

    Wat betreft de opmerking dat een kat niet gemaakt is om oud te worden, daar ben ik het niet mee eens. Katten worden nu overduidelijk minder oud dan pak 'm beet 10 jaar geleden. En dat vind ik erg zorgelijk.

    De Brit is een prachtige kat, die in mijn hart zit. Daarom maak ik me ook zorgen. Een Brit die 12 wordt is tegenwoordig meer uitzondering dan regel. En daar hebben fokkers wel degelijk de hand in. Door selectief te fokken. Door verfijnde keuzes te maken.

    Fokkers die lid zijn van een vereniging bieden geen garantie. Ja, ze voldoen aan de regels van die vereniging. Maar een test blijft een momentopname en biedt geen garantie voor de toekomst. De gemiddelde kittenkoper is niet in staat een stamboom te lezen en uit te pluizen. Bezint eer ge begint betekend voor de gemiddelde kittenkoper een rasbeschrijving lezen, een show bezoeken, met fokkers praten en evt. via een rasvereniging of een website een cattery uitzoeken.

    Eigenlijk vind ik het ook onzin dat een aspirant koper zich compleet moet verdiepen in genetica en kattenkunde. Ik vind dat de taak van de fokker. Idealistisch gezien zou een aspirant koper zich nergens zorgen om hoeven maken.

    Klink ik cynisch en verbitterd? Ja, dat ben ik ook. Ik heb veel verdriet met mijn katten gehad en zie nog veel Brittenellende om mij heen. En dat gun ik niemand.

    Natuurlijk wil ik met dit stukje niemand ontmoedigen een Brit aan te schaffen. Wel wil ik een ieder oproepen zich te verdiepen en verantwoordelijkheid te nemen. Fokkers oproepen er weer een sterk ras van te maken. Liefhebbers oproepen niet ‘zomaar’ een nestje te fokken.

    Met vriendelijke groeten,

    Ilja

  • Marianne

    Een hoop wijze woorden. Ik kan daar alleen maar achter staan. Ook ik zie genoeg verdriet om mij heen bij liefhebbers maar ook bij fokkers.

    De betere fokkers van vroeger zijn inderdaad schaars. Het wordt steeds moeilijker om een gezonde Brit te waarborgen. Ik denk dat als fokkers openlijker en eerlijker tegen elkaar zijn en vooral toleranter dat het beter zal gaan. Dan zijn we een stap in de goede richting. Maar helaas wordt er veel verzwegen ten koste van het mooie ras Brits Korthaar.

  • nathalie

    Ach Ilja jij bent inderdaad naar jaren behoorlijk verbitterd.

    Maar goed ik roep toch ook op tot verdieping en verantwoordelijkheid.

    Fokkers dienen natuurlijk bij basis hun verantwoordelijkheid te nemen.

    Keuze poes-kater,

    katers niet tigtientallen poezen per jaar met een kater te bedienen.

    Maar hier zit ook een keuze voor de poezeneigenaren om niet als een dolle naar een kater te hollen

    vervolgens op een goede manier de kittens groot te brengen en de nieuwe eigenaren op een goede manier voor te lichten.

    En ook goed door te lichten, dwz, zijn de nieuwe eigenaren wel zo verantwoordelijk, helaas kan ik hier ook voorbeelden ten over geven, voor bijvoorbeeld iets kleins als een ontstoken oogje tgv een tik, niet naar een DA lopen omdat het weer 35 euro kost en zelf rommelen. WAnneer ze dit met een klein ding doen doen ze dit ook met een kritischer probleem.

    Ik zie inderdaad veel dieren die te jong overlijden, maar ik zie ook dieren gezond oud worden.

    Zelf heb ik kittens gefokt die dit jaar 7 worden en zonder noemens waardige problemen, een haarbal die dwars zat en versteent heeft een van deze kittens gehad en dat is toch echt niet iets waar je als fokker iets aan kan doen, behalve meeleven met de eigenaar en contact houden en meedenken.

    Kittenkopers die KRITISCHER moeten zijn maar vaak is het hier natuurlijk eenmaal binnen kittens zo schattig en ze zijn verkocht.

    Is er een probleem durfen ze geen klacht in te dienen als de fokker geen thuis geeft.

    Kopers hebben ook verantwoordelijkheden en hier mag toch ook verdieping verwacht worden.

    Wat koop ik

    hoe moet een gezond kitten eruit zien want anders spelden mensen je veel op de mouw

    hoe verzorg ik het

    en hoe houdt ik het

    en wanneer moet ik naar de DA

    en hoe ziet het er bij de fokker eruit.

    ach kan hier lang op door gaan.

    Ik ervaar de Brits Korthaar Als een gezond ras maar misschien heb ik andere connecties en maak ik wel de juiste keuze!

    helaas zal dit jaar een van mijn britjes komen te overlijden tgv chronisch nierfalen na een FOUT van een dierenarts een aantal jaren geleden deze heeft de kat een fout medicijn toegediend en dit heeft haar nieren totaal verknalt, dit is medisch bewezen. Dus naast bagger fokkers hebben we ook bagger dierenartsen.

    Ilya wees niet verbitterd het ras Brits Korthaar behoeft onze aandacht onverdeeld en onze constante zorg en toewijding op gezondheid, karakter en ook de typische look moet behouden blijven. Het zit ook in mijn HART

    Bagger fokkers zijn niet alleen van deze tijd en worden instant gehouden door kittenkopers

    fijne avond

  • britskorthaar

    SJips. Tik ik een heel verhaal, klik ik het weg. Morgen weer een dag.