Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Groei britten

  • Jeanine

    Hallo,

    Weten jullie tot welke leeftijd britten groeien? Ik hoorde vrij land, maar de dierenartsassistente zei dat voor hun een kat vanaf 9 a maanden als volgroeid is. Ook over groei na castratie hoor ik verschillende dingen. De dierenarts zei dat katten evengoed doorgroeien, maar dat de kans er in zit dat hij geen dikke katerkop krijgt. Van anderen hoor ik dat de groei na castratie (zo goed als) voorbij is.

  • Ans

    Een brit die niet gekastreerd is is pas echt klaar met een jaar op 6, dan is ie op zijn mooist, de kater dan hè. Een gekastreerde kater groeit wel in gewicht maar de mooie katerkop die groeit niet, dat blijft een poezenkop.Het belang is wel een kater niet te vroeg te kastreren in verband met de urinebuis, die groeit dan ook niet meer, wordt dus niet wijder, en dan is de kans groter dat ie last van gruis, steentje krijgt.Want dan kan dat er niet doorheen.

    Gewicht van een brit, kater kan variëren van 61/2 tot wel meer dan 9 kg. Wat te zwaar is? Als je zijn vel op zijn rug niet meer kan pakken, dan is ie te zwaar.Een poes bl;ijft meestal van 3 1/2 tot 5 kg. Maar een gekastreerde poes wordt weer wat zwaarder.Poezengroetjes van Ans.

  • caroline

    Ik wist niet dat een kastratie (sterilisatie) zoveel invloed heeft op de groei. Toen onze Roos krols werd heb ik haar gesteriliseerd. Ook omdat ze een zusje bijkreeg. Maar Roos is best klein en weegt 3,7 kilo. Ze is ook creme en ik heb gehoord dat die kleiner blijven. Was ze groter geworden als ik haar niet had gesterliseerd?

    groetjes,

    Caroline

  • Ans

    Een creme brit hoeft per definitie niet kleiner te zijn dan een andere kleur brit.

    Maar je hebt nu eenmaal extra groten en wat kleineren, net als bij mensen. Als is het vaak wel zo dat Britten die “geholpen” zijn zwaarder gaan wegen, dan als ze niet “geholpen”waren.poezengroetjes van Ans.

  • Ilja (webmaster)

    Nee hoor, dat heeft niets met kleur te maken.

    Ik heb een blauwe poes van 2, die ook niet zwaarder is dan 3,5 kilo. Hoewel, nu ze een half jaar geleden een nestje gekregen heeft meer in de buurt van de 4 kilo zit.

    Ze is en blijft wat aan de kleine kant.

    Groetjes,

    Ilja

  • Ilja (webmaster)

    Wat je kunt doen is de dierenarts vragen op te letten of hij/zij bij de sterilisatie door veel vet heen moet snijden. Een slank type poes kan stiekum toch aan de zware (lees ‘vette’) kant zijn zonder dat het zichtbaar is!

    In principe komen alle dieren aan na castratie of sterilisatie. Dat komt doordat de hele stofwisseling verandert.

    Groetjes,

    Ilja

  • Elke

    hallo

    Ik heb ook een crème Brit van nu 9 maanden ze is nu 2 kg zwaar en nog opmerkelijk kleiner als mijn andere britten.

    Ze is wel even lang maar zo een 5 cm minder hoog en veel slanker.

    Mijn andere britten zijn zo een 3.5 kg tot 5 kg

    Hoe komt het dat zij maar niet meer uitgroeid

    Groetjes Elke

  • Afke

    Hallo

    Geen idee of hier mensen zijn die er heel veel verstand van hebben maar graag zou ik willen weten hoelang een brit klein blijft?

    Ik heb een rosetted tabby en schat hem op ongeveer een maand of vijf.

    Maar voor mij lijkt hij nog wel drie maandjes oud…

    Is dat normaal?

    Graag hoor ik van jullie…

    En met welke leeftijd is het t handigst om m te castreren?

    En is het voor een mannetje brit ook noodzakelijk om met een poes te dekken of maakt dat niet heel veel uit?

    Sorrij,zijn iets meer vragen geworden…

    Alvast bedankt!

    Gr afke